Werknemers bedanken en motiveren in Coronatijden, hoe doen werkgevers dit?

Corona vraagt veel van medewerkers. Thuis werken, weinig persoonlijke contacten, geen dagelijks praatje houden bij het koffiezetapparaat en geen kerstborrel, allemaal als gevolg van Corona. Toch blijft het krijgen van een kerstpakket iets waar werknemers ieder jaar naar uit kijken. Dit jaar verloopt alles anders dan anders. Zo ook de decembermaanden en de manier waarop er door werkgevers wordt omgegaan met de kerstpakketten voor hun werknemers. Het geven van een kerstpakket is dé manier voor werkgevers om waardering te tonen aan hun personeelsleden, vooral in tijden van Corona. 

Iedereen heeft collega’s, familie en vrienden en behoefte aan contact met anderen. Ook heerst er grotere angst van baanverlies en een gevoel van onzekerheid. Bovendien wordt er veel flexibiliteit gevraagd van werknemers en werkgevers. Dit zien we terug in de nieuwe manieren van ondernemen en nieuwe mogelijkheden die worden gecreëerd, zoals de mogelijkheid van digitaal werken en thuisbezorging. Als blijk van waardering voor deze flexibiliteit kiezen veel werkgevers ervoor om hun personeelsleden te verrassen met een uitgebreid kerstpakket. 

Dropship en warenhuis BinQ was benieuwd naar hoe werkgevers hun medewerkers hebben gemotiveerd en bedankt voor werkzaamheden in het nogal turbulente jaar 2020. Zij hebben hier onderzoek naar gedaan door telefonisch te informeren bij enkele grote werkgevers alsook enkele eindejaarsgeschenkspecialisten. 

Een manier om werknemers te bedanken

Het personeel is wellicht het meest waardevolle onderdeel van een bedrijf. Zij verdienen dan ook een beloning voor de harde inzet tijdens het afgelopen jaar. Er zijn verschillende manieren waarop je het personeel kan bedanken tijdens de kerst. Zo is een bedrijfsuitje of een feestavond niet alleen een goede manier om je waardering uit te spreken, maar verbetert het ook de onderlinge sfeer tussen de personeelsleden. Door alle beperkingen als gevolg van Corona zal het houden van een feestavond dit jaar waarschijnlijk niet mogelijk zijn. In dat geval is het opsturen van een kerstpakket een goed alternatief. Mensen zijn genoodzaakt meer tijd in en rond het huis door te brengen waardoor een kerstpakket misschien nog wel meer welkom is dan in normale tijden. En dat blijkt: “De populariteit van traditionele kerstpakketten is ongekend hoog”, aldus Jos Mennen van https://www.kerstpakketten.expert. Bovendien wordt er steeds meer aandacht besteed aan duurzaamheid. Werkgevers denken goed na over de inhoud van het kerstpakket, zij vervullen namelijk een voorbeeldfunctie en hier sluiten wegwerpartikelen steeds minder bij aan. 

Een kerstpakket als hartverwarmer

Mensen voelen zich het meest gewaardeerd door persoonlijke aandacht. Het is belangrijk dat mensen het gevoel hebben dat hun werkgever moeite voor ze heeft gedaan. Vooral in deze hectische periode waarin we weinig persoonlijke contacten hebben, is een gevoel van waardering gewenst. Juist nu hebben veel mensen behoefte aan een hartverwarmer vanuit hun baas. Belonen en waardering waren dan ook de ‘kreten’ van dit jaar. Zo blijkt uit onderzoek dat Binq heeft gedaan. Bovendien heeft het krijgen van een kerstpakket indirect invloed op de productiviteit van werknemers. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die het gevoel hebben dat ze worden gewaardeerd uiteindelijk beter werk verrichten. 

Wat voor invloed heeft Corona op kerstpakketten gehad?

Corona of niet, het krijgen van een kerstpakket is en blijft iets wat veel mensen verwachten rond de feestdagen. Een groot gedeelte van de medewerkers wil graag een goed gevuld traditioneel kerstpakket krijgen. Waar veel werkgevers vorig jaar hun kerstpakketten uitzochten en samenstelden in fysieke showrooms, wordt er dit jaar veelal online besteld. Hierdoor groeit het aantal klanten van de online aanbieders van kerstpakketten. Bovendien kunnen werkgevers op deze manier kosten besparen, een noodzaak voor bedrijven waarvan de omzet fors gedaald is als gevolg van Corona. Toch merkt Jos Mennen van Kerstpakketten.expert dat werkgevers over het algemeen dit jaar meer uitgeven aan kerstpakketten dan in voorgaande jaren het geval was. “Pakketten zijn in prijs duurder dan normaal om medewerkers te belonen voor flexibiliteit in dit turbulente jaar”. Dit komt onder andere doordat er meer geld over was voor kerstpakketten omdat de sinterklaasvieringen en kerstborrels werden geannuleerd.

Creatieve oplossingen voor kerstpakketten

Tijdens het onderzoek van Binq gaven meerdere leveranciers aan te verwachten dat het bedrag dat dit jaar aan kerstpakketten werd uitgegeven lager zou zijn doordat de kerstpakketten naar de afzonderlijke huisadressen van de werknemers verstuurd zouden moeten worden in plaats van in één levering naar het kantoor. Deze verwachting werd bevestigd door Luke Coolen “Het aantal huis-aan-huis zendingen was dit jaar groter dan ooit.” Door de toename aan huis-aan-huis zendingen werd verwacht dat de bezorgkosten gedeeltelijk van het budget van het pakket af zouden gaan. Om de verzendkosten te beperken, was de voorspelling dat er meer cadeaubonnen verstuurd zouden worden of zelfs kerstpakketten via een link in de mail. Een creatieve oplossing waar veel grote bedrijven voor kozen was een zogenaamde kerstpakketten drive-thru, waarbij de werknemers hun kerstpakket op konden halen vanuit hun eigen auto.
Geen kerstborrel, wel traditionele kerstpakketten
Waar normaal gesproken de feestdagen werden ingeluid met een feestavond of een kerstborrel, wordt er dit jaar massaal gekozen voor opsturen van traditionele kerstpakketten aan huis. Er lijkt dan ook weinig animo te zijn voor het alternatief van een digitale kerstborrel. Hoewel de behoefte aan samenkomen groot is, kiezen veel bedrijven ervoor om de kerstborrel een jaar over te slaan en een traditioneel kerstpakket of een borrel op te sturen. Zo merken ook enkele grote eindejaarsgeschenkspecialisten, waaronder Luke Coolen van https://www.kerstpakketwebshop.nl. “Bedrijven die normaal een feestavond plannen, hebben dit jaar gekozen voor een traditioneel kerstpakket. En met groot succes, de reacties zijn zeer positief”. 

Uiteenlopende thema’s

Uiteraard worden de traditionele kerstpakketten in een modern jasje gestoken. Zo wordt er massaal gekozen voor voedselpakketten met producten in één kleur of pakketten in een bepaald thema. Denk aan een thema zoals gezondheid, barbecue of een specifiek land of specifieke keuken. Keukens zoals tapas, streetfood en gelijksoortige thema’s doen het ieder jaar bijzonder goed. Ook biologische en glutenvrije kerstpakketten worden steeds meer verkocht. Pakketten met woonaccessoires, zoals plaids en kaarsen zijn ook erg populair. We willen het allemaal gezellig maken in huis nu we hier steeds meer tijd doorbrengen. Daarnaast worden door werkgevers veel elektronicaproducten gegeven aan hun werknemers. Een veel voorkomende trend is bovendien het afstemmen van het kerstpakket op de bedrijfswaarden, zoals teambuilding of duurzaamheid.

Hoe werkgevers hun werknemers gemotiveerd houden en bedanken tegen het einde van het jaar 2021 is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, maar wellicht komen bovenstaande trends en ideeën goed van pas! 
 

Terug